vrijdag 31 juli 2015

Goede voornemens

Geen beter moment om het over goede voornemens te hebben dan op 31 juli :-) Want zeg nou zelf... in januari heeft iedereen het er nog over en de kunst is er een half jaar later nog mee bezig te zijn. Of er in ieder geval resultaat van te zien. Ik heb ze even teruggezocht, die voornemens. Dit waren ze:
  1. Gezonder eten (veel minder suiker en sowieso gewoon minder) en meer bewegen; het gewicht van medio 2013 en mijn taille terug! 
  2. Mijn werksituatie op de rit krijgen. Dus: weten wat ik wil, wat ik kan en dit doorvoeren in mijn huidige baan. Of... een andere baan. Maar hoe dan ook: het móet anders!
Het moge duidelijk zijn: op voornemen 2 heb ik actie ondernomen; het is anders! Voornemen 1 is nog altijd work in progress. Ik had hiervoor ook nog enkele uitgangspunten geformuleerd: Als ik in anderhalf jaar tijd 16 kilo kan aankomen, moet ik er niet vanuit gaan dat die 16 kilo er in een paar maanden weer af zijn. Ik mag hier een jaar tot anderhalf jaar over doen. (10 kilo eraf voor de zomervakantie zou wel een leuke mijlpaal zijn). En belangrijker nog: ik moet mijzelf eet- en leefgewoonten aanleren die ik op de lange termijn kan en wil volhouden. Gewoonten. Het woord zegt het al. Het gezonder eten en leven moet gewoon voor me worden. 

Inmiddels ben ik zeven maanden verder en ja... ik boek resultaat. De weegschaal geeft 9 kilo minder aan en ik zie langzaamaan mijn taille terugkeren. Ook niet onbelangrijk: ik voel me fitter en het sporten gaat me steeds een beetje beter af. Ik zou zelfs bijna zover gaan dat ik de Power en Yoga lessen eigenlijk best leuk vind. Maar als je me nu vraagt: 'Hoe natuurlijk is dit gedrag voor jou?', dan moet ik zeggen dat ik nog een flinke weg te gaan heb. 

De gezonde maaltijden zijn het probleem niet. Ik vind groenten serieus erg lekker, kan prima een paar keer per week zonder vlees en allerlei ongezonde toevoegingen kan ik met gemak achterwege laten. Ook ben ik geen junkfoodjunkie; mij maak je simpelweg niet blij met friet of gefrituurde snacks. Mijn valkuilen: sociaal eten, sociaal drinken en het gebrek aan een natuurlijke rem. Ik ben een gezelschapsmens en associeer gezelligheid al snel met eten en drinken. Dat is op zich niet erg, mits ik de te nuttigen consumpties weet te beperken. En dat wil wel eens misgaan...

Op dat soort momenten benijd ik vrouwen die met droge ogen beweren vol te zitten na twee wijntjes, een sateetje en wat brood. Hoe werkt dat? Kun je dat aanleren? Kan ik ooit nog zo'n natuurlijke rem in mijn lijf krijgen of zal ik de rest van mijn leven heel bewust moeten blijven nadenken over wat ik eet? Want het gaat weliswaar best lekker met de voornemens, maar wel zolang ik dagelijks bijhoud wat ik eet en daar heel bewust mee bezig ben. Kan iemand me dat vertellen... wordt het ooit echt gewoon? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten